Månadsutmaning februari 2026

Månadsutmaning februari 2026

Snart är februari slut och det är hög tid att sätta tänderna i Orsamammans månadsutmaning. Brukar skriva på inlägget lite då och då under månaden, men så har det inte blivit pga sjukdom. Har legat nerbäddad i nästan 14 dagar med hosta som jag trodde skulle ta kål på mig.

 

Något jag läst denna månad.

Just nu håller jag på med en fysisk bok, en e-bok och en ljudbok. Jag gillar den fysiska formen bäst, men klarar inte alltid av att läsa pga av hjärntrötthet. Nu fick jag tag i första boken i en triologi av Håkan Östlundh. Profetens Vinter är en spänningsroman som fångade mitt intresse direkt. E-böcker läser jag på mobilen av två anledningar den är alltid med samt när hjärntröttheten slår till kan det vara lättare att läsa när det inte blir så mycket text på en gång. Vem hjälper den som hjälper av Martina Nelson tar upp komplexiteten med att vara anhörig till någon med psykisk ohälsa. Handbok för introverta av Linus Jonkman lyssnar jag ofta på i bilen. Den tar upp olika perspektiv på att vara introvert, vilket har givit mig en del aha-upplevelser.

En tanke om samhället.

Det förvånar mig varje gång när den svenska avundsjukan visar sitt fula ansikte. Att allt ska vara samma för alla oavsett om vi som individer har olika förutsättningar att klara av livet. För mig är det mer jämställt om man får samma resultat oavsett om det finns individuella anpassningar eller inte. Ett exempel om jag behöver arbeta på ett visst sätt för att jag inte arbete ska ta all min energi finns det i min värld ingen anledning att ändra på det bara för att jag inte ingår i konceptet att det ska ”vara lika för alla”. 

Är traditioner alltid av godo?

Nej. De traditioner som får någon att må dåligt ska brytas. Det finns inget måste för att det alltid har varit så. Livet är en process och traditioner är statiska vilket inte alltid faller samman.

Granen, grannen eller grant.

Gran tål jag inte att vara i kontakt med. Grannen vet jag knappt vem det är pga att jag är ganska nyinflyttad i hyreshuset. Det får bli grant då det alltid är trevligt att vila ögonen på något vackert.

I en kopp, tallrik eller skål.

I koppen får det bli kaffe, på tallriken serveras en grillad köttbit med potatisgratäng och skålen är fylld med ostbågar.

Något gott att äta.

Jag är inte direkt någon matfantast. Väljer smörgåstårta med räkor för det går alltid ner.

Berätta om något du unnar dig i februari.

Jag och sambon har unnat oss en helg på hotell i Ullared. Inte så mycket för att shoppa utan för att få ånjuta deras fantastiska kvällsbuffé med husetsvin. Det blev två helt fantastiska kvällar att spara i minnesbanken.

Ta en bild på ett vattendrag, och visa oss.

Tidan rinner förbi Turbinön i Tidaholm

En vintersport jag utövat denna sportlovsmånad.

 Absolut ingen alls. Det har knappt blivit några promenader pga vädret och hosta.

Man ska alltid lyssna till…

…. sin magkänsla. Den har rätt oftare än vi tror.

 

 

 


Upptäck mer från Merikas texter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hej!

Välkommen till min blogg. Här kommer du kunna läsa reflektioner om livet i stort och smått. Jag hämtar inspiration från min vardag som Socialpedagog, engangemang i föreningslivet, litteraturens värld och skrivandet som terapi.

Följ mig

Upptäck mer från Merikas texter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa