Skrev inlägget i Elisas fem en fredag igår (fredag) med ett mega trött huvud. En veckas dålig sömn pga en händelse förra helgen som satt djupa spår, fått mig att reflektera på djupet och kanske hittat en smula till förklaring. Hur som helst glömde jag:
Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna en kommentar så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.
Har du tänkt på några nyårslöften för i år?
Jag ger inga nyårslöfte eller sätter mål. Det enda jag får ut av det är känslan av att vara misslyckad och en stor besvikelse. Både löfte och mål är kravfyllda ord för mig och redan där har jag lagt grunden för att misslyckas. Vet inte om det fungerar bättre med att använda ambition istället, men det är värt ett försök. Under 2026 har jag ambitionen att tysta min inre kritiker, eller åtminstonne får den att viska. Kanske en allt för hög ambition, men tänk vilken vinst jag får om jag lyckas. Hur ska jag bära mig åt? Helt ärligt, jag vet inte. Får väl försöka vara uppmärksam på när kritikern slår till och ha olika mantra att mata skallen med.

Vad vill du förenkla istället för att förbättra
Borde vilja förbättra livet. Vid närmare eftertanke är det kanske smartare att förenkla det. Vad jag menar är att livet är komplicerat och vem vill inte att det ska vara enklare att leva. Nu menar jag inte att allt ska glida omkring på en räkmacka, men det borde finnas en smärtgräns på hur mycket jävelskap ett liv ska innehålla. Det är allt för många som överlever istället för att leva. Jag befinner mig någonstans mittemellan att överleva och leva med stor övervikt mot att överleva.

Vad vill du uppgradera i ditt liv – liten detalj eller stor grej
Jag vill skapa en Merika 2.0. Min ryggsäck ska bli lättare. Gamla tankevurpor ska begravas, besvikelser dödas och min inre negativa dialog tystas. Istället ska självmedkänsla, kärlek, balans och trygghet dekorera min inre trädgård. Förändringens klocka klämtar för en ljus framtid.

Vad vill du ha mer plats för i din kalender
Min kalender är ganska tom när arbetstiderna är borttagna. Jag skulle snarare vilja fylla den med lagom mycket socialt umgänge med vänner (har ingen att umgås med), fritidsaktiviteter (tömd på energi efter en arbetsdag). Antar att kalendern ekar lika tom i år som den gjort alla andra år.

Vad hoppas du att ”framtida du” tackar dig för om ett år
Att jag har lyckats tysta ner min negativa inre dialog, att jag har fattat att jag är värdefull och att jag har hittat livskvalité









Lämna ett svar